Er worden steeds vaker webinars gegeven voor klanten. Op zich is dat heel begrijpelijk, want een webinar kan een bedrijf namelijk veel voordelen opleveren. Dit event kan meer betrokkenheid bewerkstelligen, maar kan ook zorgen voor meer zichtbaarheid of omzet. Er zijn verschillende soorten webinars; bijvoorbeeld een webinar voor klantinzicht, een webinar voor e-learning of een webinar voor bedrijfscommunicatie.
Het type webinar bepalen
Wat betreft de doelstelling van de webinar; dat kun je als ondernemer het beste zelf bepalen. Dit hangt sterk af van waar je denkt dat jouw klanten behoefte aan hebben. Als je bijvoorbeeld met het CRM-systeem van Lime Technologies werkt heb je al je klanteninformatie op één centrale plek en kun je dit visualiseren in een overzichtelijk dashboard. Of het nu gaat om salesbeheer, leadopvolging of pipeline management, je kunt het allemaal in dit CRM-systeem vinden. Doordat je hierin alles hebt verzameld wat je nodig hebt bij jouw dagelijkse werkzaamheden krijg je al snel een totaalbeeld van je klanten met duidelijke overzichten en statistieken. Deze informatie kan een belangrijke rol spelen bij het bepalen van het type webinar dat je gaat geven.
Zorg voor een optimaal resultaat
Een webinar is een virtueel evenement dat wel om wat deskundigheid vraagt. Tenslotte wil je niet dat jouw webinar een aanfluiting wordt. Het is toch wel even wat anders dan een online vergadering waarbij je gewoon achter je bureau zit. Het beeld en geluid moeten absoluut goed zijn en de presentatie moet perfect overkomen. Ook moet je weten welke tools je in kunt zetten en wanneer. Misschien heeft jouw bedrijf een eigen studio en een technisch team en draaien jullie je hand niet om voor het in elkaar draaien van een webinar? Of maak je liever gebruik van een speciaal platform en deskundigen die helpen om er een optimale webinar van te maken?
Voordelen van een webinar
Met een webinar kun je extra leads genereren. Je kunt in een webinar namelijk veel van je bedrijf laten zien en tijdens het webinar verschillende vragen van klanten beantwoorden. Daarbij creëert een webinar waardevolle data. Met een webinar kun je veel mensen tegelijkertijd bereiken. Een fysieke training of e-learning kan gemakkelijk worden uitgevoerd via een webinar. Het voordeel hiervan is dat je locatie kosten bespaart, evenals reistijd. Voor de klant is dat besparen van reistijd ook een pre. Een webinar is bovendien ideaal om de kwartaalcijfers te presenteren of voor de presentatie van een nieuwe productlijn. Medewerkers kunnen demonstreren hoe er met de producten gewerkt kan worden, interessante interviews met CEO’s kunnen de klant warm maken voor het bedrijf of nieuwe aankopen. Je kunt tijdens de webinar filmpjes vertonen, bijvoorbeeld van de laatste beurs waar het bedrijf met een stand aanwezig was.
Deelnemers uitnodigen
Met een webinar kun je dus alle kanten op, als het maar goed gebeurt. Kondig een webinar groots aan, nodig klanten persoonlijk uit of maak het bekend via social media of speciale aankondigingen zoals posters. Het is immers wel de bedoeling dat het webinar goed bezocht wordt.